Yoga och Qi-andning

Sat, 27 May, 2017 11.37

En ny arbetsuppgift jag fått på jobbet är att hålla i träningspass. På Färna erbjuder vi 2 pass om dagen som gästerna kan boka in sig på.

Jag har redan börjat med vattengympa (eller egentligen cirkelträning i pool), då vi jobbar med uppvärmning, stationer - både styrka och kondition och slutligen nedvarvning och stretch. Detta är något helt nytt för mig och kändes lite tufft i början. Men nu, efter att ha kört ett par gånger så börjar jag komma in i det.

Nu kommer jag även att hålla i Yoga och Qi-andning. Det ska bli roligt för jag har redan kunskaper inom detta sedan tidigare så det känns mer naturligt för mig. Det passar min lugna personlighet också.

Jag använder mig av boken "Yoga en kvart om dagen" skriven av Ulrica Norberg för att utforma mitt yogapass.

Qi-andning är lite som Qi gong blandat med meditation. Man utövar lugna rörelser och andningsövningar för mental avslappning. Målet är att skapa själslig harmoni och balansera vårt Qi = livsenergi.

Men jobbar sig igenom fem olika element (trä, eld, jord, metall och vatten) genom in- och utandning och låter kroppen följa efter i olika rörelser anpassade efter varje element.

Qi-andning har många positiva effekter som bla:

Stärker immunförsvaret

Lindrar värk och spänningar

Minskar stress

Ökar din syreupptagningsförmåga

Ökar tillflödet av ledvätska i lederna

Förebygger och lindrar sjukdom 


* Obligatoriska fält

ANNONS
Till bloggens startsida

Hanna, 24 år från Umeå.
Auktoriserad och CIDESCO-diplomerad Hud- & Spaterapeut.
Stylist - makeup och hår.
Just nu jobbar jag på Rituals.



Logga in


Instagram #hannarenees